The Brief

When I graduated from Art College computers and I T were in their infancy.I had learnt to draw with a pencil, paint using colours that took time to dry and do my research in the local library or  museums. Commissions arrived by post. An editor or publisher would send a sample, a book or set of cards of the sort they produced and I would be invited to interview with my portfolio.

 

Today everything is much quicker. First contact is via e-mail. I f my schedule allows I will then be sent the brief. It happens that I may never meet or even hear the sound of my editors voice. 

 

Working alone does not mean working in isolation. Publishing is a team effort. I answer to my commissioning editor, who is part of a much larger group who may include senior editor, graphic designer, writer and publisher depending on the product. I well remember my first production meeting for my first book  "The Christmas Story". There were so many people around the table, it was a little overwhelming. I told myself to relax, be myself and listen. Everyone was friendly and encouraged me to ask questions on anything that I did not understand. After that I never felt intimidated when meeting a new publisher.

 

Each brief is different; not only in the work that is commissioned but also in the way that it is formulated. The worst was a colour swatch with size and a completion date.It felt more like a treasure hunt or a test of my intelligence. The best are those that start with a complete schedule, size of art, sketch delivery date and release date. I have some lovely editors at PAPYRUS (greetings cards) who provide just that!

 

The greetings card industry has very tight schedules. Three to four weeks, from first contact to delivery of artwork is normal. For a complete collection, several months will be programmed. Books are a different matter. My fully illustrated books have a time line of two years.The first twelve months are for the illustrations and text. Then follows the production,  printing and binding and shipping. Late delivery of artwork can throw the whole schedule out adding costs to printing, for instance. A publisher will book time with a printer for the printing.

 

I am often asked "How long does it take." Does it really matter? For a simple illustration that appears to only have taken a few hours, the preparation and research may have taken all day or even a week. What is really important are the years of study and experience that went into producing that work!

 

 

Le Brief

 

Quand je suis diplômée des beaux arts, l'informatique était dans ses balbutiements. J'avais appris à dessiner au crayon, à peindre avec des couleurs qui mettaient du temps à sécher et j'effectuais mes recherches à la bibliothèque locale ou dans les musées proches. A cette même époque, je recevais mes ordres par courrier, accompagnés par exemple d'un livre ou de cartes du type de ceux qu'ils produisent et j'ètais invitée à un brief avec mon portfolio.

 

Je me souviens très bien de la première réunion de production pour mon premier livre "l'Histoir de Noël" . Il y avait tellement de monde autour de la table que cela aurait pu être assez accablant. Je me suis dit que je devais me détendre, être moi-même et juste écouter. Tout le monde était amical et m'a encouragé à poser des questions sur tout ce que je n'ai pas compris. Après cela je ne me suis jamais laissé intimider en rencontrant un nouvel éditeur pour la premère fois.

 

Chaque brief est différent, non seulment dans le travail mais aussi dans la façon dont il est formulé. Le pire était un échantillon de couleur attaché à un produit, avec une date de livraison. Le meilleur a commencé avec le calendrier complet, la taille du projet, la date d'achèvement, la date de sortie et un croquis detaillé!

 

L'industrie des cartes de vœux a des contraintes de réalisation très serrées. Trois à quatre semaines, du premier contact à la livraison des œuvres d'art sont normales. Pour une collection complète, plusieurs mois sont possibles. Les livres illustrés sont commandés au moins deux ans à l'avance. Une année pour produire les illustrations et une autre année pour la production. J'ai parfois l'impression de vivre dans le futur tout en étant dépassé par le présent. Petite anecdote: j'ai été connu pour avoir froid en juillet/aôut, tout en peignant la neige...